Sjokoladen som du lager på fem minutter, har 75% kakaoinnhold og faller i smak hos hele familien. Som med alle oppskriftene i boken Sunn Sjokolade, er denne fri for raffinert sukker.

Jeg bruker utelukkende alternative søtningsmidler som for eksempel yaconsirup, agavesirup og Sukrin. Felles for dem alle er at de gir liten eller ingen blodsukkerstigning. Ønsker du at sjokoladen skal være lavkarbo eller diabetiker vennlig finner du egne råd for dette inne i boka.

En ting det kan være greit å legge seg på minne, er at det er vanskelig å løse opp sukker og andre tørre søtninger i sjokolade. Du bør derfor holde deg til siruper eller finkornede søtninger som melis – med mindre du ønsker en knasende sjokolade.

Sunn sjokolade på 1-2-3

Når du har de rette ingrediensene er det raskt og enkelt å lage sin egen sunne sjokolade. Utfordringen ligger i å finne de riktige kombinasjonene av søtningsstoffer og tilførte smaker, slik at sjokoladen blir både søt og smakfull.

Ingredienser:

  • 50 g kakaomasse
  • 25 g kakaosmør
  • 10 g yaconsirup
  • 10 g agavesirup
  • ½ ts vaniljepulver

Steg 1: Kok opp litt vann i vannkokeren eller i en kjele. Ha det varme vannet i en bolle (eller i kjelen det ble varmet opp i) og sett en ny tørr bolle oppi vannet. Smelt 50 gram kakaomasse og 25 gram kakaosmør i den tørre bollen, mens du rører rolig rundt.

Steg 2: Visp inn en 1/2 ts vaniljepulver, 10 gram yaconsirup og 10 gram agavesirup.

Steg 3: Hell sjokoladen i en form og la den stå i kjøleskap til den har stivnet.

Tips: Før du heller sjokoladen i formen, kan du røre inn andre smaker, nøtter eller krydder. Boken er selvsagt full av gode forslag;)