Hypnose mot stress

Mental helse Smakebiter

| Skriv en kommentar

Fra stress til ro
Fra stress til ro på 10 dager
Dette innlegget hører til boken Fra stress til ro på 10 dager av Rita Tellefsdal og Sigurd Stubsjøen

Dette er ikke bare en bok om stress; det er din nøkkel til indre ro.

Les mer

Stress handler om nervesystemet vårt, og en enkel måte å forstå det komplekse autonome nervesystemet vårt på, er å bruke et bilde av en bil. Tenk deg at du kjører en bil gjennom livet. Det sympatiske nervesystemet aktiverer deg; dette er gasspedalen og den er god å ha! Du må bruke den for å gå fra stillestående til fart, og du må bruke den aktivt i lange oppoverbakker – uansett hvor fort eller sakte du kjører. Av og til må du også kjøre forbi andre, du har det travelt og det er godt å kunne kjenne at bilen kan akselerere. Det å vite at du kan få opp farten, at du tåler farten: det gjør deg trygg. Ikke minst er det viktig å trykke på gassen for å kunne komme opp i fart igjen etter å ha stått stille en stund.

Men dersom du ser en fare foran deg, holder det ikke bare å slippe gassen! Du må aktivt trykke på bremsen for å unngå en ulykke, og her kommer det parasympatiske nervesystemet inn. Denne delen av nervesystemet bremser aktiviteten og bilen stopper raskere. Både gass og brems handler om å holde deg i live og unngå ulykker, og vi trenger tilgang til begge deler for å ha et godt og balansert liv. Siden du antagelig er ganske vant til å bruke gassen, vil denne boken handle om hvordan du kan bremse effektivt. Det kan skje både bevisst (når du blir klar over ditt eget stress og får konkrete løsninger), og på et dypere, ubevisst plan.

HVORDAN OPPLEVES STRESS?
Har du noen gang gruet deg til å holde en tale? Har du kjent hjertet slå hardt, munnen bli tørr og hendene fuktige? Kanskje har du ikke kjent igjen din egen stemme når du endelig klarte å si noe? Ikke klart å lese arket du tok med, fordi det ristet i hånden din?

Da er du ikke alene.

Det tar oss videre til premisset i denne boken: Tap av kontroll gjør deg stresset. Det er ikke hva som skjer der ute, men hvordan du opplever det som skjer inni deg som er avgjørende. Du blir stresset fordi du tviler på egne evner til å håndtere det som venter, og kjenner lite kontroll i situasjonen. Denne boken vil gi deg mange måter å gjenvinne kontrollen på, både bevisst og ikke minst på et ubevisst nivå, gjennom bruk av hypnose.

Hjernen vår klarer ikke å tenke klart når vi er stresset. Vi er designet for å overleve og holde oss i live, ikke nødvendigvis for å føle oss lykkelige. Når ytre stress rammer, vil en av tre typiske reaksjonsmønstre inntreffe. Det er viktig å forstå at selv mildt stress kan lamme den rasjonelle delen av hjernen din, og hjernen din er ikke optimalisert for klar tenkning under stress. Det er kun noen spesialtrente soldater med unike personlighetstrekk som kan opprettholde klar tenkning under slike forhold. For de aller fleste av oss vil stress trigge en av tre reaksjoner, kjent som «fight, flight or freeze»-responsen. På norsk kaller vi det kamp, flukt eller frys. Dette er automatiske fysiologiske reaksjoner som aktiveres umiddelbart i møte med truende eller stressende situasjoner. Disse responsene utløses uten behov for bevisst kontroll. Kanskje kjenner du deg igjen i en av disse når du føler deg stresset?

a. Du kan bli sint og slåss. (fight)
b. Du kan prøve å stikke av. (flight)
c. Du kan bli stiv og handlingslammet. (freeze)

I løpet av millisekunder etter at en fare er oppdaget, skiller kroppen ut forskjellige stresshormoner som umiddelbart fører til flere fysiologiske endringer. Her er noe av det som skjer i kroppen når du er stresset:

  • Hjerterytmen øker og blir kraftigere
  • Blodtrykket blir høyere
  • Pusten blir overfladisk og hurtig og pupillene blir større
  • Blodet går primært til armer og ben, og gjør oss klar til kamp
  • Reproduksjon og fordøyelsesorganer får mindre blodtilførsel

Stress er forløperen til mange livsstilsykdommer og blir sett på som en svært stor helsetrussel. Å klare å mestre stress på en bedre måte, vil ha store helsemessige fordeler ikke bare for deg, men også for de rundt deg. Du kan bli en rollemodell for familie og venner, og kjenne på stolthet og mestring selv. Du kan gi andre håp og en tro på at det er mulig å endre seg, og du vil få mer energi når du kjenner at du har mer kontroll over livet.

I denne boken skal vi hjelpe deg med å få kontroll over stresset i livet ditt på ti dager. Vi lover mye, og for å komme dit har vi laget et opplegg det er viktig at du gjennomfører.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Handlekurv
Handlekurven din er tom
Se våre bøker
0