Triggerpunktbehandling

| 1 kommentar til Triggerpunktbehandling

Frisk rygg
Dette innlegget hører til boken Frisk rygg av Anders Aasen-Berget og Lennart Krohn-Hansen

«Er veldig fornøyd med boka, tar den fram når det er noe jeg lurer på. Kjekt å vite hva man kan gjøre selv, så den anbefaler jeg på det varmeste» – Helene Borge 

Les mer

Et triggerpunkt er et lite, hardt og ømt punkt i en muskel. Noen kaller det en muskelknute. Det finnes ingen forskning som tyder på at triggerpunkter er årsaken til ryggsmertene, men det kjennes ofte godt å «løsne» på de ømme punktene.

Spesielt for triggerpunkter er at de kan gi referert smerte til andre områder. Strålende smerter opp i hodet skyldes for eksempel svært ofte triggerpunkter i nakkemusklene.

Hvilket utstyr skal jeg bruke?

En ball er ideell for å legge press på og løse opp triggerpunkter på de fleste steder. Hardheten på ballen avgjør hvor intenst trykk du får. Varier selv ved å bruke alt fra en myk gummiball til en steinhard golfball.

Hvis du ligger på et parkettgulv og gjør selvmasssasje, kan det være en fordel med en treningsmatte under ballen for å unngå at den sklir mot det glatte underlaget.

En tennisball er et fint redskap å begynne med.
En tennisball er et fint redskap å begynne med.
Lacrosseballer har ideell størrelse og konsistens for bruk til massasje og triggerpunktbehandling.

Hvordan gjør jeg det?

Egenbehandling av triggerpunkter er enkelt. Begynn med å velge en ball med passende hardhet, og legg den mot området du skal behandle. Rull over området til du finner triggerpunktet. Her kan du enten legge press direkte på punktet, eller du kan rulle sakte frem og tilbake over punktet.

Det kan være ømt eller vondt, men det skal ikke være så vondt at du spenner musklene. Målet er tross alt å få musklene til å slappe av. Du kan også kjenne at smerten stråler ut eller refereres til en annen plass. Etter kort tid skal du kjenne at smertene blir mindre. Når muskelknuten eller smertene er borte, går du videre til neste område. Mange synes det hjelper å visualisere at ballen synker inn i musklene. Dette gjør deg mer bevisst på å slippe opp spenningen i musklene, slik at triggerpunktet raskere slipper taket. Prøv også å puste dypt med magen samtidig som du gjør egenbehandlingen.

Hvem passer det for?

Triggerpunktbehandling kan gi smertelette, og fungerer ofte godt når du har «det ene punktet» som gjør vondt i ryggen. Men husk at triggerpunktbehandling er symptombehandling. Det vil si at du ikke fjerner årsaken til smertene. Hvis dårlig arbeidsstilling skaper spenning og triggerpunkt i ryggen, kan det gi smertelette å selvbehandle områdene som gir smerte. Men fortsetter du å sitte i en ugunstig stilling, vil triggerpunktene komme tilbake!

Hvordan bruke triggerpunktkartene

Du finner en god oversikt over triggerpunkter i Frisk nakke, Frisk skulder, og Frisk rygg. Det hvite krysset viser hvor det er vanligst å finne punktene, og de røde områdene hvor det pleier å gjøre vondt. Kjenner du igjen smertene dine på ett av bildene, kan det være verdt å forsøke å løse opp i områdene med hvite kryss. Kanskje er det dette som skal til for at de verste plagene gir seg.

En kommentar «Triggerpunktbehandling»

  • Marit Fjeldbu

    sier:

    Har tennisalbue venstre arm. Tok for hardt i under trening for ca 10 uker siden. Dette ble gradvis bedre, men nå er det vondt i musklene oppå albuen. Tror dere dette kan komme fra stiv og anspent skulder/nakke?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Handlekurv
Handlekurven din er tom
Se våre bøker
0