Superkompensasjon

| Skriv en kommentar

Når du trener stresses muskulaturen så mye at den brytes ned. Etter trening begynner den stressede muskulaturen å restituere, og da bygger den seg ikke bare opp igjen, men den blir sterkere enn den var opprinnelig.

Dette er superkompensasjon. Fortsett å trene selv om du ikke lenger har vondt i ryggen. Se på ryggtrening som en forsikring. Med jevn og riktig ryggtrening har du den beste forsikringen du kan få mot ryggplager.

Tren med god holdning

Ryggen er sterkest i midtstilling. Når du skal trene tungt, er det en fordel at vekten fordeles jevnt på ryggen. Både mage- og ryggmuskler får de beste arbeidsforholdene og ledd, bein og ligamenter får en jevn og gunstig belastning. En frisk rygg er sterk og holder seg i midtstilling selv ved tung belastning. I øvelser som f.eks. planken, jobber du bevisst for å holde midstilling selv om ryggen helst vil krumme eller svaie. Øvelser hvor du utfordrer ryggens midtstilling, bør være en del av ethvert ryggtreningsprogram.

Finn ressurs-sider for ulike områder her:

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Handlekurv
Handlekurven din er tom
Se våre bøker
0