Olympisk oppvarming

Frisk rygg

| Skriv en kommentar

Oppvarmingsprogrammet er laget av fysioterapeut Lars Arne Andersen. Lars Arne arbeider med teknikk og motorikk for utøverne hos Olympiatoppen og har i en årrekke arbeidet med flere av våre mest profilerte idrettsutøvere.

En utøver som trener hos Olympiatoppen har blitt opplært til selv å kunne kjenne sine egne behov og selv hente inn den hjelpen han/hun trenger for å bli bedre. Vi kaller det å gå fra novice til kunstner. Når det kommer til sin idrett vet utøveren hvilke krav som stilles og hvordan de best mulig kan forberede kroppen sin til disse. Hver utøver har sin individuelle oppvarming ut ifra idretten de driver på med.

Håndballspillerne på landslaget varmer ikke lenger opp som en gruppe. Keeperne varmer opp med øvelser for å være fleksible og raske til å reagere på skudd. Strekspillere varmer opp for å kunne rotere raskt rundt når de får ballen på strek, mens skyttere har ekstra fokus på skuldrene for å tåle sine harde skudd.

På pdfen under finner du et program som er laget for deg som ønsker å forberede ryggen din til aktivitet eller trening. Programmet består av fem ulike øvelser, hvor fokus er på å varme opp ryggen og å øke bevegeligheten i hoftene. Det tar omtrent ti minutter å gjennomføre. Trener du styrke? Gjør dette programmet til en fast del av oppvarmingen din. Slik vil ryggen være forberedt for tung trening og det er lettere å holde ryggen i midtstilling.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Handlekurv
Handlekurven din er tom
Se våre bøker
0