Dette innlegget hører til boken Vi skulle hatt mer tid av Ingrid Ramstad Alm
Tenker du at det MÅ finnes en bedre måte å løse hverdagen på – med mer tid til det du har lyst til å oppleve med barna?
Les mer- Gå i dialog med pedagogisk personell og ledelse. De aller feste jeg har snakket med, har gode erfaringer med dette. Pedagoger vet mye om barns utvikling, og de ser at systemet de selv jobber i, for ofe går på tvers av egne verdier og kunnskap. De heier derfor gjerne på foreldre som vil gi barna sine tid og opplevelser. Spør om hvordan dere kan holde kontakten underveis om dere skal tilbake. Hva er det viktig at barna lærer mens de er borte fra skole eller barnehage? Kanskje er det noen temaer dere kan ha spesielt fokus på som en del av deres nye hverdag (lage mat sammen og la barnet måle og veie, se etter former og fasonger i naturen, hoderegning i butikken, lese hver kveld m.m.).
- Heier ikke skolen eller barnehagen på prosjektet deres? Kanskje er det feil folk. Rådfør deg med noen andre. Skulk om nødvendig. Det er ditt liv. Dine barn. Skolen eier dem ikke. Tror du barna kommer til å trives? Tror du de kommer til å oppleve noe og få med seg en ballast i livet? Kjenn etter. Hva er riktig for din familie?
- Barna dine kommer til å gå glipp av noe, men hva får de i stedet? Hva kan du gi dem? Hvordan kan du sørge for at de får dekket sine behov på tur eller hjemmeskole? Kan dere ringe hjem, få besøk, sende postkort, fnne en lokal barnehage, besøke et idrettslag eller en fritidsklubb? Hva er det viktig for barnet ditt å se og oppleve på denne turen? Kan dere legge inn noen opplevelser bare til barna?
- Barn har en umoden hjerne. Så når dere skal på eventyr eller legge om hverdagen, er det ikke barnas ansvar å stå for logistikk og planlegging. Du som voksen har hovedansvar. Du gjør risikoanalyser. Du setter trygge forutsigbare grenser. Ansvaret ligger hos deg. Et barn med for mye ansvar blir utrygt og stressa. Men jeg tror det er lurt å involvere barna noe, kanskje gi de to valg eller høre hva de ønsker seg eller drømmer om, som «Vil du dra til Karibien eller Indonesia?», «Vil du ha pølse på termos når vi skal på telttur, eller pannekaker?», «Skal vi lese etter frokost eller etter kveldsmat?» Dere er et lag. Barn skal lyttes til, men de skal ikke bestemme. Vi skal ta dem på alvor, men ikke gi dem ansvaret. Da kortslutter hjernen deres litt, de er ikke klare for sånt.
- Barn lærer hele tiden. De lærer veldig mye i lek. Du som forelder har mulighet til å være til stede og utvide læringsøyeblikkene på en helt annen måte enn det en lærer i skolen har, og dette er gull verdt. Vær med barna inn i deres oppdagelse av verden. Oppdag verden sammen, det vil gjøre dem og deg godt.
- Læring skjer overalt, hele tiden. Læring er mer enn bare teori. Barn er designet for å lære. Mange av familiene i denne boka forteller om god erfaring med en eller to timer teori hver morgen, for så å ha praktisk lek og læring resten av dagen. Dette kan være en fn modell.
- Når dere kommer hjem: De jeg har intervjuet med skolebarn, forteller at det har gått fnt å ta pause fra skolen i perioder, og at barna lett kom tilbake i det sosiale miljøet og at det faglige gikk like bra eller bedre (!) enn da de dro hjemmefra. Dette er jo ikke noe forskning i seg selv, bare et lite knippe med erfaringer. I Norge fnnes det lite forskning på hjemmeskole. Men de ovennevnte resultatene fra amerikansk forskning kan være en indikator også på norske forhold, som kanskje kan gi deg tryggheten til å gi barna dine en annen hverdag i en periode.