Takknemlighet omfatter alt rundt ordet «takk». Følelsen vi får når solen titter frem og vi bare ønsker å smile til fremmede. Takknemlighet produserer nærmest magi i hjernen, har flere forskere funnet ut.

En daglig påminnelse om hva du er takknemlig for kan nemlig føre til bedre søvn, reduksjon i fysiske smerter, en økt følelse av velvære og gjør en bedre rustet til å takle endringer. Det er derfor vår lykkebok, Hverdagslykke, har takknemlighet som grunnmur gjennom hele boka. Ellers blir du oppfordret til å gjøre andre lykke-øvelser for å gi enda større effekt av takknemligheten. Men selvfølgelig – ved å notere i en lykkebok møter man kanskje noen utfordringer….

I starten er det kanskje lett å komme på 2-3 ting man er takknemlig for. Mamma. God mat. Fine barn. Fine kollegaer. Man får en god flyt og takknemligheten blomstrer i lykkeboka. Men etterhvert kjenner man kanskje på følelsen av å bare repetere seg selv.

«Hvor mange ganger kan jeg være takknemlig for fine barn?»
«Hvor mange ganger skal jeg sette pris på været?»

Selv om det er repetisjonen av takknemlighetene som har effekt, kan det selvfølgelig kjennes litt småteit i lengden. Men med noen enkle triks kan du opprettholde den gode flyten og fremdeles få kjenne boosten av hva takknemlighet gjør med deg.

1 . Bli mer spesifikk

Fine barn er fantastisk – men kjenn mer etter på hva det gjør med deg, eller på hva som gjør at akkurat dine barn er helt spesielle. Skriv det ned slik at du kan visualisere og nærmest kjenne takknemligheten i brystet. Følelsen av, ikke idéen om takknemlighet, er det ekte.

2. Bruk de negative tankene til din fordel

Vi mennesker har en naturlig evne til å legge merke til det negative. I psykologien kalles dette for «negative bias» og handler om hvordan vi så lett lar de negative tankene ta plass for de positive. Vi er bygget slik for å kunne beskytte oss mot farer, men til tider kan denne egenskapen ta overhånd og bli svært negativ for oss. Men ved takknemlighetsskriving om kvelden kan vi snu det til vår fordel. Se for deg alt det gode i livet ditt – og se for deg at det blir tatt fra deg. Farvel sola, farvel mor, farvel mat. Et litt mer røft takknemlighetsverktøy- men effektivt for å sette ting i perspektiv og sette pris på ting vi kanskje tar for gitt.

3. Bruk kategorier!

Her tar vi i bruk de verktøyene vi kan! Om takknemligheten må tvinges frem, så er det bedre enn om vi ikke gjør det. Øvelse gjør mester! List kanskje opp noen kategorier å være takknemlig for, så er det bare å mikse og matche.

Dersom du vil ta den helt ut, kan du prøve å fortelle andre hva du er takknemlig for. Ja, det kan være rart for oss nordmenn å fortelle om ting vi tenker er «skryt» og det er lett å tro at man vil bli oppfattet som overdrevent jovial. Men positive ord gir gode følelser, og gode følelser smitter over på andre! Uansett hvordan du velger å gjøre det, er det å øve seg på takknemlighet en av de beste øvelsene for å utvikle et mer positivt tankesett. Ved å legge merke til det fine i tilværelsen kan du øke din (og kanskje andres?) følelse av lykke.

Ønsker du å øve mer på takknemlighet? Kjøp boka vår Hverdagslykke HER eller ved å klikke på bildet under!

– Emilie fra Frisk Forlag