Kvinnekroppen er fantastisk, og det er under graviditeten at den viser frem sitt ypperste selv.

Vi kan bære frem barn til verden og kroppen endrer seg i rekordfart på få måneder. Kroppens oksygenopptak øker med femti prosent, blodet pumper ti prosent mer per minutt, kroppen skaper en vektøktning på mellom åtte til femten kilo, hormoner påvirker både humør, ledd og sener og ni måneder senere har man skapt noe vidunderlig. Men selv om disse endringene skjer naturlig i kroppen, er det en enorm påkjenning for mamma. En aktiv graviditet vil gi en enklere graviditet med færre komplikasjoner, lavere risiko for typisk gravidplager og føre til at man kommer seg raskere etter fødselen.

Hva skjer i egentlig kroppen under graviditet? Vi gir deg et utdrag fra boka Frisk Graviditet, utdraget er  tilpasset artikkelen. Boka finner du HER!

Bilde som oppsummerer endringer under graviditeten

Magemuskulatur strekkes og svekkes

Når magemusklene strekkes og svekkes, vil deres funksjon reduseres, noe som igjen kan gi en økt belastning på rygg og bekken. Det er derfor viktig med korrekt trening av magemusklene gjennom hele graviditeten. Gled deg til de gode mageøvelsene i superprogrammene. Disse finner du i boka vår, HER.

Kroppens oksygenopptak øker med 50 prosent

Graviditeten medfører store endringer i åndedrettet. Du vil blant annet kunne oppleve at du puster og peser mer enn du vanligvis gjør. Dette er helt normalt og handler om at kroppen tilpasser seg graviditeten.

Endringer i hjerte og blodomløp

For sikre næring og oksygen til deg og babyen både under hvile og aktivitet skjer det endringer i hjerte og blodomløp. Hjertet pumper hele ti prosent mer blod per minutt, motstanden i blod rene blir redusert og hjertefrekvensen blir raskere. Fordi hjertefrekvensen endrer seg, vil det være vanskelig bruke denne som et mål på treningens intensitet. Du kan med andre ord gi pulsklokken en pause.

En liten kuriositet: Seks måneder etter fødselen kan de best trente innen utholdenhetsidretter ha hele ti prosent høyere oksygenopptak enn de hadde før de fødte!

Vektøkning

Normal vektøkning i graviditeten er mellom åtte og femten kilo. Noen legger på seg mye den første delen av graviditeten, mens andre ikke eier matlyst. Begge deler er like normalt.

Hormonpåvirkning gjør leddbånd, sener og muskler mer tøyelige

Kroppen produserer svangerskapshormoner allerede ved begynnelsen av graviditeten. Disse bidrar til at leddbånd, sener og muskler blir mer tøyelige. Faktisk vil hormonpåvirkningen gjøre at absolutt alle gravide får en såkalt bekkenløsning. Dette er en naturlig prosess og helt nødvendig for at bekkenleddene skal bli en anelse mer bevegelige og kunne gi plass til barnet under fødselen.

Kroppens tyngdelinje og tyngdepunkt forskyves
Etter hvert som magen vokser, vil tyngdepunktet i kroppen yttes litt frem. Dette gir en endret belastning på kroppens strukturer, deriblant rygg og bekken. Hos enkelte kan dette gi forbigående plager i rygg/bekken.

Magen blir tyngre og bekkenbunnen utfordres

Etter hvert som magen blir tyngre, skapes det et press ned mot bekkenbunnen. Det gjør at sannsynligheten for blant annet urinlekkasje øker. Heldigvis kan bekkenbunnstrening forebygge, redusere eller behandle lekkasje. Du bør derfor inkludere bekkenbunnstrening i treningsrutinene allerede i dag. Vi tar deg gjennom alt du trenger å vite om bekkenbunnstrening og hvilke øvelser du burde gjøre i boka, HER.

 

De endringene du nå har fått presentert, utgjør en stor påkjenning. Tilpasset trening er derfor essensielt for at graviditeten skal være lettest mulig for kroppen. Husk likevel at graviditeten er en normaltilstand, om enn litt ulik tilstanden din før du ble gravid.

Øvelser som gjør graviditeten, fødselen og tiden etterpå enklere finner du i boka Frisk Graviditet!

LagreLagre