Kjenner du på høstdepresjon?

Høstdepresjon er en vanlig sinnstilstand som inntreffer når året går mot mørkere tider. Dagslyset forsvinner og vi armerer oss med pledd, regnfrakker og et litt nedstemt humør… Likevel er det øvelser du kan gjøre for å få en mer positiv tankegang!

Når dagene gradvis blir mørkere er det helt vanlig å føle seg litt nedfor. Det kan enten være forventningen om mørkere tider, eller komme som en direkte følge av det – men høstdepresjon er ikke noe å kimse av.

Været gjør at vi holder oss litt mer inne, og kampen om å komme seg tilbake i rutiner kan føles stressende og overveldende. Dagene krever så mye at øyeblikkene hvor vi bare stopper opp, smiler og kjenner på lykken tidvis forsvinner… Dette ønsket vi å gjøre noe med.

Derfor ringte vi i fjor høst psykologen Daniel Bergheim Botnmark og spurte:
Hva kan jeg gjøre for å stresse ned og nyte de gode øyeblikkene i livet?

Svaret var både enkelt og omfattende:
1. Ta deg to minutter til å reflektere over dagen før du sovner.
2. Gjør en av disse lykkeøvelsene.

I ett år har vi samarbeidet med Daniel for å gjøre øvelsene tilgjengelige og sette dem i system.

Resultatet er blitt til boken Hverdagslykke – en bok vi er svært stolte av. Det er en dagbok som over tolv uker tar deg igjennom de tolv lykke-øvelsene, en dag om gangen. Det trenger bare å ta fem minutter hver kveld, før du legger deg til å sove.

Ønsker du litt ekstra motivasjon og tips underveis så følg gjerne boken sin instagramkonto: @lykkebok

Du finner boken HER, eller ved å klikke på bildet under.

Tre takknemligheter

I boken skriver er det én øvelse som går igjen hver dag – og det er å skrive ned tre ting man er takknemlig for!

Forskning har vist at det å øve seg på å legge merke til det positive i tilværelsen kan øke til følelse av lykke. Så det er bare å starte nå!

LagreLagreLagreLagre

LagreLagre

LagreLagre