Utdrag fra boka Frisk Graviditet skrevet av Mona og Simone, som er blant Norges fremste eksperter innen trening og behandling av gravide og har hjulpet tusenvis av kvinner til en bedre graviditet!

Hvorfor trene?

Trening under en normal graviditet er risikofritt og gir store helsegevinster både for deg og huleboeren! Du kan unngå en rekke plager relatert til svangerskapet, samtidig som dere begge nyter godt av alle de andre positive effektene som følger med trening. Alle gravide anbefales minst 30 minutter moderat fysisk aktivitet daglig. Akkurat hva du gjør, er opp til deg. Det viktigste er at du finner en aktivitet du trives med og som frister til gjentagelse.

 

Vi vet det kan være vanskelig å prioritere trening i en hektisk hverdag. Men er det en periode i livet du bør finne tid, er det nettopp nå!

 

Det er så mange fordeler ved å trene under graviditeten som vil gi både deg og babyen store gevinster – i tillegg vil du oppleve langt mindre plager! Derfor har vi i boka «Frisk Graviditet» oppsummert helsefordelene ved gravidtrening, og gir deg spesialtilpassede treningsprogrammer for å forebygge smerter og gi mer overskudd!

 

10 fordeler ved å trene under graviditeten

 

Fordeler for mammaen:

    • Enklere graviditet med færre komplikasjoner
    • Redusert risiko for typiske gravidplager
      Typiske gravidplager som rygg- og bekkensmerter, urinlekkasjer, forstoppelse, hevelser og oppblåsthet kan forebygges eller reduseres med trening.
    • Redusert sannsynlighet for mer alvorlige svangerskapsrelaterte sykdommer
      Jevning trening forebygger høyt blodtrykk og reduserer risikoen for mer alvorlige tilstander som svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes med henholdsvis hele 50 og 70 prosent! Sannsynligheten for å føde for tidlig blir også mindre.
    • Økt kondisjon og styrke
    • Bedre vektkontroll
    • Økt velvære og energi. Bedre søvn og humør!
      En herlig bieffekt av treningen er økt velvære, mer energi og bedre humør. Som en liten ekstrabonus vil treningen kunne ivareta skjønnhetssøvnen.
    • Redusert risiko for stress, angst og depresjon
      Vi vet også at trening gir redusert risiko for stress angst og depresjon både under og etter graviditeten.
    • Enklere fødsel
      Fødselen krever både styrke og energi av deg som fødekvinne. Å være sterk og utholdende gir deg derfor en stor fordel når den store dagen kommer. Fødselen oppleves ofte som enklere og fødetiden kan reduseres. Forskning har vist at dette er spesielt positivt for babyen. En aktiv graviditet reduserer også sannsynligheten for at fødselen ender i keisersnitt, eller at det blir behov for tang eller vakuum under forløsningen. En aktiv graviditet vil også føre til at du kommer deg raskere etter fødselen.

I tillegg har trening under graviditeten fordeler for babyen:

  • Tåler fødselen bedre
  • Bedre helse!

Barn som fødes av trente mødre, tåler påkjenningen under fødselen bedre. De viser færre tegn på stress under forløsningen, og de har en bedre allmenntilstand etter fødselen. Risikoen for lengre sykehusopphold og komplikasjoner hos barnet reduseres også. En frisk graviditet med jevnlig trening reduserer babyens risiko for overvekt og andre livsstilssykdommer senere i livet.

Mona og Simone følger deg gjennom alle trimesterne for å gi deg en best mulig graviditet! Kjøp boka deres HER eller klikk på bildet under!

LagreLagre