Slik prepper du kostholdet for et nytt og sunnere år!

Ved å lære deg hvordan du forbereder flere måltider på en gang, kan dette være året du faktisk klarer å følge nyttårsforsettet om å leve sunnere. Stikkordet er matprepp, metoden som tar verden med storm.

– Planlegging er det viktigste, sier Ingvill Måkestad Bovim, best kjent som friidrettsutøver og norgesrekordholder på 800 meter. Nå er hun aktuell med bok om matprepp: Metoden som har gjort livet som tobarnsmor med fulltidsjobb og mye trening på programmet, enklere.

Som for så mange andre, var det også for henne en utfordring både å handle matvarer og å lage gode hverdagsmiddager med tilfredsstillende næringsinnhold.

– Tiden strakk ikke til, men for meg var det ikke noe alternativ å redusere kvaliteten på næringsinnhold eller smak når det gjelder mat til familien min og meg. Dermed måtte jeg endre adferd. Matprepp ble løsningen.

Økende trend

Matprepp, eller mealprep, blir stadig mer populært, og er ventet å ta enda mer av i 2019. Prinsippet er at man forbereder noen eller alle av ukens måltider samtidig, slik at man har «preppet» måltider og slipper å bruke mer tid på å tenke på hva man for eksempel skal ha til middag hver dag.

– Noen uker har jeg gått skikkelig grundig til verks og forberedt de fleste av ukens måltider i løpet av et par timer på kjøkkenet søndag kveld. Andre ganger har jeg «bare» laget dobbel porsjon av en middag samt vasket og kuttet opp grønnsaker til uken som kommer. Uansett gir det meg en trygghet for at vi spiser sunne måltider i de travle hverdagene som kommer på rekke og rad utover uken. Middager som enkelt kan varmes eller tilberedes. Lunsjer til dager hvor det blir travelt på jobb. Mellommåltider til dager hvor sønnen vår har trening tidlig, og middagen blir sein. Følelsen av å ha mye av maten klar på forhånd er tilfredsstillende, og hele familien drar nytte av det, sier Bovim.

 

Vet hva hun snakker om

Inntil sommeren 2018 var Bovim toppidrettsutøver og løp mellomdistanse på høyt internasjonalt nivå. Parallelt med dette utdannet hun seg til klinisk ernæringsfysiolog, og jobber nå som fagansvarlig for ernæring på Idrettens helsesenter.

– En hovedoppgave er å veilede både unge utøvere og toppidrettsutøvere, enten de er skadet eller vil optimalisere kosten for å prestere best mulig på idrettsbanen. Nå håper jeg å kunne hjelpe flere, ved å dele mine beste tips og oppskrifter i boken min, sier Bovim.

1

Du spiser sunnere

Planleggingen gjør at du unngår dårlige fastfood-alternativer. Færre butikkbesøk gjør også at du kjøper mindre usunt snacks.

2

Du sparer tid

Lag mat én dag og spis den i tre til fire dager. Ingenting slår følelsen av å være effektiv. Med litt erfaring kan du lage mat for hele uken på én ettermiddag. Selv om det kan se ut som om du må bruke mye tid på å lage mat der og da, vil du likevel spare mye tid samlet sett.

3

Du sparer penger

Det er ingen hemmelighet at det blir billigere for deg å kjøpe inn matvarer én gang (eller kanskje to) i uken. I tillegg bruker du opp alt av grønnsaker og frukt, noe som resulterer i mye mindre svinn.

4

Du spiser riktigere mengder

Matprepping hjelper deg til å unngå å spise for mye eller for lite. Du spiser det du har laget, som er en riktig porsjon for deg ut fra ditt energibehov. Hverken mer eller mindre, noe som kan være fint om du ønsker å stabilisere eller redusere vekten.

5

Du stresser mindre

Ved å planlegge og forberede måltidene for hele uken kan du være trygg på at du spiser smakfull og sunn mat selv om tidsklemma normalt setter deg litt ut av spill.

6

Du reduserer oppvask

Ved å lage større porsjoner blir det mindre oppvask. Og hvem liker vel å vaske panner, kar og former hver kveld?

Lanseringstilbud

Matprepping er det mest effektive, og minst kjente, verktøyet for deg som ønsker å spise sunnere, få mer tid og å nå målene dine i 2019.

I boken deler Ingvill Måkestad Bovim sine aller beste tips og oppskrifter, slik at du selv kan lære å forberede sunn mat for hele uken om gangen.

Klikk her for å kjøpe boka.

 

Alle foto: Margrethe Myhrer