GRØNNKÅLCHIPS! Sunt, enkelt og overraskende godt!

Mange er skeptiske, men når man først har prøvd, synes de aller fleste at de er kjempegode! Disse er hjemmekokk Johanna Dyngeland (bak bloggen matmagi.no) sitt bidrag til boka vår LavFODMAP – Folkets Favoritter! Du finner den HER! Grønnkålchips har vært vanlig å se på forskjellige helseblogger i mange år, men har nylig blitt snappet opp av flere restauranter, som bruker chipsen som et sprøtt og salt supplement til et stykke kjøtt. Prøv dem selv, og se hva du synes!

Til en bolle med chips trenger du:

  • 10 stilker grønnkål
  • 2 ss kokosolje eller peanøttolje
  • en klype salt

Slik lager du retten:

Sett stekeovnen på 170 grader. Riv bladene av grønnkålstilkene og del dem i like store biter.
Smelt kokosoljen, tilsett salt og hell oljen over bladene. Bland godt sammen og legg de oljede bladene på en stekeplate kledd med bakepapir. Stekes midt i ovnen i ca. 12 minutter til de er sprø. Vend litt på bladene innimellom.

Sunn og god snacks på et kvarter! Prøv selv og se hva du synes!

TIPS: Ta gjerne vare på stilkene fra grønnkålen og bruk dem i smoothie eller wok! Varier gjerne med ulike typer krydder eller oljer.