Cottage cheese rundstykker – stappfulle av protein!

Cottage cheese er et magert meieriprodukt med masse proteiner. Mange spiser det bare med skje og syltetøy – men her er de brukt for å lage fantastisk gode rundstykker! De smaker godt med ost og skinke, men egner seg også som hamburgerbrød. I tillegg er de glutenfrie og magevennlige.

Saftige uten mel

Det nærmeste jeg kommer gode rundstykker uten å bruke mel. Smaker fantastisk! 

Disse kan også brukes som hamburgerbrød. De er overraskende saftige og gjør seg godt som mellommåltid. 

– Helene Arntsen

Oppskrift fra hjemmekokk Helene Arntsen fra boka vår: LavFODMAP Folkets Favoritter! Som hun sier selv, er dette lettvinte og sunne rundstykker med mange bruksområder! De trenger ingen heving og passer dermed perfekt til frokoster eller som tilbehør. I tillegg krever oppskriften bare fem ingredienser…

Oppskrift til 8-9 cottage cheese-rundstykker:

  • 4 mellomstore egg
  • 1 stor boks (400 g) cottage cheese
  • 2 ts bakepulver
  • 250 g havregryn (gjerne glutenfri)
  • havsalt

PS: Det anbefales maks 25 gram havgregryn per måltid for lavFODMAP dietten. Det tilsvarer ett rundstykke.

Slik gjør du:

Sett ovnen på 200 grader varmluft. Bland egg og cottage cheese med en stavmikser. Bland bakepulver og havregryn og ha det i røren. Du kan gjerne fortsette med stavmikseren for å blande og knuse havregrynene litt. Bruk en spiseskje og lag 8-9 store runde boller på et bakepapir. Dryss litt grovt havsalt på toppen. Stekes i ca. 20 minutter. Avkjøles på rist. Deles i to og nytes!

LagreLagre

LagreLagre