Det vi nå vet, har konsekvenser både for undersøkelse og behandling av pasienter. Hvilke øvelser og teknikker gir best resultater for det vi ønsker å oppnå? Anatomy Trains for Movement Therapists er et relativt nytt kurs i Norge. Det er laget for å gi et dypere innblikk i de praktiske implikasjonene av ny viten om anatomi og hvordan musklene henger sammen.

Kroppen henger sammen og holdes oppe av fascie-linjer som kan sammenlignes med “tensegritets”-eksempler fra fysikken. (Bilde: https://en.wikipedia.org/wiki/File:3-tensegrity.svg)

I helga deltok Lennart på dette kurset. Anatomy Trains ser på myofascie-kjedene som går på tvers og igjennom alt av muskulatur. Thomas Myers står bak konseptet, og har jobbet med disse ideene siden 1997. Han har obdusert kropper ved å kutte ned langs musklene i kroppen, i stedenfor rett igjennom som en vanligvis gjør. Da fant han lange fascie-kjeder som fester sammen muskulatur til lengre sammenhengende linjer.

Myofascie-kjedene går på tvers av kroppen og er festet i hverandre. Disse sterke festene drar og overfører kraft på måter man ikke ser ut fra vanlige anatomiske beskrivelser av muskulaturen.

Det finnes lange og korte muskelkjeder. For å gjøre det hele lettere å forstå, er muskelkjedene delt inn i syv hoved-“trains” eller myofascie-linjer. De fleste bevegelser kan forstås ut i fra disse syv linjene.

En av aha-opplevelsene som slo Lennart på kurset, er hvor godt denne modellen fungerer som en veiviser. De fleste terapeuter vet at områdene vi bør behandle ikke nødvendigvis er de områdene som gjør vondt. Problemet kan sitte et helt annet sted enn smertene. Myofacie linjene er en veldig god veivisere til å finne de riktige områdene for å behandle.

Du finner bilder av de syv hoved-myofascie-linjene gjennom et raskt bildesøk på Google.

Du kan lese mer om teorien og modellen inne på anatomytrains.com. Men hva er de praktiske implikasjonene fra kurset?

For skulder:

Viktig myofascie-kjede:

Serratus anterior og rhomboidene er i praksis IKKE to individuelt arbeidende muskler. De er begge festet til skulderblandet, men ved obduksjon viser det seg at fascie-festet mellom musklene faktisk er minst like sterkt som deres feste på scapula!

Serratus anterior fester seg videre med kraftige fasciedrag til obliques.

Praktiske implikasjoner:

Ved låst scapula, husk å sjekke spenninger og bevegelse langs obliques externus og internus, som går på skrått nedover magen fra serratus sitt feste på ribbene. Husk selvfølgelig samtidig å sjekke eventuelle spenninger i rhomboid.

Vi arbeidet mye med å jobbe med bevegeligheten i ribbene og deres rotasjonsmønster i sideliggende. Vi så tydelige endring i holdning og bevegelsesutslag på testpersoner etter kun 3-5 minutters arbeid.

Annet interessant:

Biceps har en tydelig kobling med pectoralis minor, spesielt ved bevegelse der armen er over hodet. Det er verdt å sjekke ut for pasienter med trange fremre skuldre.

Rygg:

Viktige myofasciedrag:

Den enkleste og raskeste linjen å arbeide med her er den fremre overfladiske linjen. Enkelt forklart går den i en tydelig sammenhengende linje fra sternocleidomasteodeus, ned til rectus abdominis. Denne er mekanisk linket igjennom bekkenet videre til rectus femoris.

Tilsvarende den fremre, finnes det også en bakre linje som arbeider motsatt av den fremre og er hovedansvarlig for å holde kroppen oppreist. Dette er den bakre superficiale linjen. Denne går fra facien på undersiden av foten, igjennom akilleshælen og gastrocnemius, til hamstrings, via erector spinae og til festet i occiput.

Praktiske implikasjoner:

Den fremre linjen er den vi aktiverer mest i løpet av en dag. Når vi sitter, når vi er stressa eller instinktivt om vi blir skremt. Hvis en pasient har fremskutt hode, vil det være viktig å sjekke anteriør tipping i bekken, samt stram rectus femoris. På kurset arbeidet vi mye med å løsne myofascien fra plantarsiden av foten og videre opp langs føttene. Dette ga god respons på både holdning og anteriør tipping i bekkenet.

Hvis du masserer fotsålen med en tennisball, kan det gi økt utslag i hamstrings. Det samme kan skje hvis du løsner spenninger på baksiden av hodet. Den bakre myofascie-linjen forklarer dette finurlig fenomenet.

Det finnes mange gode øvelser for både fremre og bakre myofascie-linje. Som en start kan vi anbefale “The world’s best hamstring exercise” og “The world’s second greatest stretch” for den bakre linjen:

Worlds best hamstring stretch

Hvordan forandrer dette kurset deg som terapeut?

Lennart: «Jeg er opptatt av at vi som terapeuter fortsetter å søke mot å forstå helheten når vi behandler.

Vi har mange gode øvelser for både å løsne enkeltmuskulatur, stramme opp muskulatur og å aktivere muskulatur. Det jeg personlig har savnet er gode øvelser og behandlingsteknikker for de som allerede aktiverer for mye muskulatur!

Vi kan løsne en og en muskel, men hvis vi gjør dette uten å ha hele kroppen i tankene, blir det tilfeldig om det gir resultater. Ved å følge koblingene som eksisterer mellom de ulike musklene, guidet av myofascie-linjene, er det lettere se hvor problemet kan ligge. Det blir lettere å løsne spenninger slik at pasienten kan jobbe med å forbedre sin kroppskontroll.

Både for meg selv og som forklaring til pasienten, kan jeg vise tydeligere hvorfor den og den hjemmeøvelsen er viktig. Jeg kan begrunne at øvelsen må utføres på en gitt måte, og hvorfor det er bra for den individuelle pasienten.»

Et siste viktig punkt er at facie er et celleprodukt slik at både elastisitet og funksjon kan påvirkes over tid, noe som gjør dette svært tilgjengelig for oss som terapeuter å arbeide med.

Sjekk ut Bergen Body Work for å finne fremtidige kurs i Norge. Tom Myers, mannen bak Anatomy Trains, kommer til Bergen den 24-25 April. Les mer om hans kommende workshop her: Tom Myers i Bergen.

Følg med på bloggen så kommer det både videoer og ytterlige tanker fra oss rundt dette temaet i senere blogginnlegg!

Er det noen av dere som har erfaringer med denne typen arbeid?
Noen praktiske tips som dere kan dele med oss andre kolleger?

* Bilder brukt i dette innlegget tilhører www.anatomytrains.com