Kink i nakken er en kraftig, nesten krampaktig, sammentrekning av én eller flere muskler. Det er en naturlig reaksjon på en ufarlig strekk eller irritasjon i nakken.

Det er ikke farlig å våkne med et kink i nakken.

Kink er vanligvis noe du våkner med, eller som oppstår relativt plutselig. Nakken kjennes øm, stiv og smertefull når du beveger den. Hvis smertene oppstår etter en brå bevegelse, er det vanlig at nakken stivner til over noen timer. Verst blir det ofte først dagen etter.

Forventet bedring: Vi vet ikke hva som er årsaken til at nakken låser seg på denne måten. Det vi vet er at etter hvert som du bruker nakken, blir musklene stimulert til å arbeide normalt igjen. Smertene går over i løpet av noen dager og nakken blir like sterk som før.

Forslag til behandling: Det viktigste du kan gjøre er å bruke nakken mest mulig som normalt. For å redusere smertene er øvelsene under gode. Velg den øvelsen som passer best i forhold til hvilken bevegelse som gjør vondt for deg.

Effektive øvelser mot et kink i nakken

Disse øvelsene er designet for å gi smertelindring for nakkesmerter. Øvelsene øker blodsirkulasjonen og bedrer bevegeligheten i nakken din.

Forsøk å slappe av i kjeve og nakke når du gjør øvelsene. Et godt tips her er å beholde en liten åpning i munnen og la tungen hvile rett bak fortennene. Dette hjelper deg til å slappe mer av i kjeven.

Øvelsene er delt inn etter hva som provoserer smertene. Start med de som passer best til dine plager. Øvelsene skal ikke gjøre vondt. Om du bare kan bevege hodet noen millimeter før det gjør vondt, så er det bedre enn ingenting. Fortsett med øvelsene hver dag, så vil bevegeligheten komme tilbake og smertene avta etter hvert.

De to neste øvelsene går ut på å avlaste hodet og å bevege det i motsatt retning av den som fremkaller smerte. Bevegelse i motsatt retning får vonde muskler til å slappe av. Inspirasjonen kommer fra Robin McKenzies bok Treat your own neck.

Mindre nakkesmerter når du snur hodet

Tid: 3 min
Ligg avspent på gulvet, med et lite håndkle under hodet. Ha en liten pute under knærne om det er mest behagelig. Hugger smertene til når du ser deg til venstre, beveger du hodet mot høyre. Rolig, uten at det gjør vondt, lar du hodet rotere ned mot høyre og tilbake. Gjenta bevegelsene i tre minutter. Gjør det vondt når du ser til høyre, gjør du øvelsen i motsatt retning.

 

Mindre nakkesmerter når du beveger hodet til siden

Tid: 2 min
Ligg avspent på gulvet, med et lite håndkle under hodet. Ha en liten pute under knærne om det er mest behagelig. Fra denne stillingen, bøy hodet i motsatt retning av den som gjør vondt. Hold deg innenfor smertegrensen, og beveg hodet rolig fra midten og så langt ned mot skulderen som du kommer. Kom tilbake til midten og gjenta bevegelsen. Pass på at du beveger hodet ned mot skulderen og ikke trekker skulderen opp mot hodet.

Handlekurv
Handlekurven din er tom

Produkter vil dukke opp her når du legger de til handlekurv