En massasjerulle (engelsk: foam-roller) er en sylinder av varierende hardhet. Det er et enkelt hjelpemiddel for egenmassasje, og du justerer selv hvor hardhendt du vil være i massasjen.

Trykket fra massasjerullen hjelper til med å løsne opp muskelspenninger og hjelper musklene til å bli mer medgjørlige og bevegelige.

Hvilken massasjerulle skal jeg velge?

Hvis det er første gang du prøver massasjerulle, anbefaler vi en mykere rulle. Uansett hvilken du velger har du mulighet til å justere ”hardheten” ved hvor mye vekt du legger på rulla.

Hvordan bruker jeg en massasjerulle?

Rull sakte frem og tilbake over området du masserer. La rullen synke inn for å påvirke muskulatur og bindevev. En typisk feil er å rulle for raskt, da rekker ikke musklene å spenne av. Hvis du merker at du har truffet et område som kjennes ekstra stramt, kan du rulle saktere eller stanse og holde presset på området. Etter å ha massert et område skal du kjenne at du har fått «løsnet opp» i muskulaturen eller at muskulaturen kjennes mykere. Desto bedre det føles og mindre vondt det gjør, jo bedre er kvaliteten på vevet i området.

Hvis du masserer et omåde og ikke kjenner noe, bruk heller tiden din på å massere andre deler av kroppen!

Hvor lenge skal du bruke massasjerulle?

Det finnes ikke noe fasitsvar, du masserer til du kjenner en endring. Det kan bety at du kjenner mindre ømhet i muskulaturen eller at du er blitt mykere. For deg som ønsker å fordype deg i massasjerulling, kan vi anbefale de to bøkene under. (En god massasjerulle trenger du selvfølgelig også!)

Etter boka ble skrevet kom XXL med en rimelig og god massasjerulle. Hvis du er på jakt etter noe mer «ekstremt», er Rumble Roller populær.

Anbefalte bøker

  • Foam Roller Workbook er en bok som går rett til poenget. Tydelig og fine bilder viser foamrolling av hele kroppen.
  • The Melt Method er en mer teoretisk og terapeutisk tilnærming til foam rolling. Den bruker mye tid på å forklare fascia.
Foam Roller Workbook: Illustrated Step-by-Step Guide to Stretching, Strengthening and Rehabilitative Techniques av Karl Knopf

Foam Roller Workbook: Illustrated Step-by-Step Guide to Stretching, Strengthening and Rehabilitative Techniques av Karl Knopf

The MELT Method

The MELT Method: A Breakthrough Self-Treatment System to Eliminate Chronic Pain, Erase the Signs of Aging, and Feel Fantastic in Just 10 Minutes a Day!
av Sue Hitzmann